FRA MEDIER
FOA udbetaler iht "hullet i loven"
De i to år omstridte beløb for feriepenge til efterlønsmodtagere samtidig med efterløn, har FOA nu besluttet at udbetale med i alt 50 millioner kroner til dem som føler sig snydt. FOA vil ikke risikere at blive sagsøgt af egne medlemmer og har derfor valgt at gå solo i sagen. Alle øvrige forbund har besluttet at vente på afklaring af domstolssagen som beskæftigelsesministeren har rejst mod Arbejdsmarkedets Ankenævn. FOA mener i øvrigt at ministeren vil tabe "med fynd og klem", og at sagen kan trække ud i 2-3 år. Hvis ministeren nu til gengæld vinder sagen er regningen på de 50 millioner FOA's egen, - så der gambles.
Scandlines-pengene i politisk stormvejr
Der er politisk enighed om at statens andel på knap 6 milliarder kroner skal bruges i den danske infrastruktur, men så stopper enigheden også. V og K melder ud at pengene bør bruges til udskiftning af jernbanernes signalsystem, medens f.eks. S vil prioritere udvikling af Vestdanmark af hensyn til balancer hvis der kommer en Femern-bro.
Scandlines selv sejler imidlertid videre og beholder sine medarbejdere melder køberne ud. Konsortiet agter at udvikles i Østersø-regionen og derfor er aftalen at ingen afskediges af "forretningsmæssige" grunde før 31/12 2010. Kontrakten blev skrevet under tirsdag og Jan Stenberg, tidligere koncernchef i SAS, bliver formand i bestyrelsen.
Dansk missilfartøj i knibe
"Viben" som patruljerer ud for den libanesiske kyst blev søndag ramt af strømsvigt og var efterfølgende uden motorkraft. En svensk kystkorvet kom til undsætning og etablerede nødstrøm til "Viben" som herefter blev bugseret i havn på Cypern, hvor man nu leder efter årsagen til det omfattende strømsvigt.
Økonomiprofessor: "billigere billetpriser på Scandlines"
Økonomiprofessor Martin Paldam fra Århus Universitet, der forsker i konsekvenserne af offentlige privatiseringer i ind- og udland, vurderer, at med salget af Scandlines til private investorer, er en reduktion i billetpriser et uundgåeligt faktum. Han begrunder det med, at rederiet fremover vil være underlagt konkurrencelovgivningen. "Det er naturligvis et problem, at den privatiserede Scandlines får monopol på visse ruter. Men disse ruter må komme ind under den danske og tyske monopollovgivning. Derfor vil de to landes monopolmyndigheder kontrollere billetpriserne f.eks. på Rødby-Puttgarten ruten, hvis der ikke viser sig nogen konkurrence", siger Martin Paldam.
Trafikminister presser Scandlines-købere med nye broplaner
"Jeg forventer, at afgørelsen bliver truffet i næste uge. Tyskerne kan også se perspektiverne i broen, så min vurdering er, at det er 70-30 for en bro," udtalte Flemming Hansen umiddelbart efter gårsdagens pressemøde om salget af Scandlines. Det får dog ikke de nye ejere til at ryste på hånden.
"Vi har løbet en kalkuleret risiko. Vi har regnet med, at der kommer en bro på et tidspunkt, men først om femten år eller mere. Og det vil stadig være en god investering, selv om det er tvivlsomt, om man kan opretholde en Rødby-Puttgarden forbindelse. Men til den tid regner vi med, at vi har en ny guldkalv, f.eks. Gedser-Rostock, som med sin vækst på små ti procent og den nye motorvej til Berlin kunne blive en god forretning", siger Steffen Thomsen, dansk direktør for 3i.
Molslinien og DFDS står klar til at købe resterne
Skulle de nye ejere af Scandlines vælge at frasælge dele af deres danske aktiviteter, står de to rederier klar som mulige købere. Niels Smedegaard, adm. Direktør i DFDS siger "den mindre del hos dem er deres fragtruter. Vi har tidligere i processen indikeret over for en af de nye ejere, at hvis de skulle have overvejelser om, hvorvidt de skal fortsætte med det eller sælge det fra, er vi interesseret i en dialog med dem omkring det".
"Hvis man vælger helt at fokusere på Østersøområdet, vil man måske gerne sælge de øvrige danske indenlandsruter. Der har vi meldt klart ud flere gange, at vi er interesserede i en dialog…", siger adm. Direktør i Molslinien Preben Wolff.
Børsen 20/6 s. 10
Valutakurser